Co chtějí lidé slyšet?

Co chtějí lidé slyšet?

Při návštěvě u známých jsem s nimi sledoval televizi. Zaujal nás program o světové populární hudbě šedesátých a sedmdesátých let. Autoři pořadu hovořili zasvěceně o Beatles, Bee Gees, Roling Stones a dalších více či méně známých hudebních kapelách. Natočeny byly i rozhovory s některými hudebníky té doby, v nichž vyjadřovali až překvapivě otevřeně svoje názory na život a hudbu.

V jednom rozhovoru mluvil známý muzikant o tom, že šedesátá a sedmdesátá léta byla vzrušující. Členové kapely byli mladí, vitální, sebevědomí, dařilo se jim na všech frontách. S jistou nostalgií vzpomínal na to, jak kapela hrála mnohdy až do bílého rána, jaké měli její členové úspěchy u žen a dívek, jak se stali přes noc mediálními hvězdami, jak se jejich ekonomická situace strmě zlepšovala.

"Hudba nás bavila, ale hlavní byl bussiness", prohlásil hudebník bezstarostně. "Chtěli jsme peníze a dělali jsme vše pro to, abychom je vydělali. Přemýšleli jsme především o tom, co chtějí lidé slyšet, co je přiměje koupit naše nahrávky. Bylo nám jedno, co zpíváme, na prvním místě byl boj o prachy. Postupně jsme přišli na to, co chtějí slyšet mladé holky, co mladí kluci, co imponuje lidem středního věku. A to jsme také zpívali. Nešlo nám o žádné umění. Když byl zájem o cajdáky, psali a zpívali jsme cajdáky. Někdy nám bylo z toho, co jsme produkovali, úplně nanic".

Zmíněný výrok mi připomněl známý slogan "O peníze jde vždy až na prvním místě". Uvedení hudebníci si nahrabali a dnes si mohou dovolit být upřímní a "na plnou hubu" říci, že zbohatli na slabosti a naivitě konzumentů jejich výplodů. Že víceméně vědomě a záměrně hledali jejich slabá místa a na ta pak cíleně útočili. Z ekonomického pohledu jim není co vyčítat. Z etického asi hodně.

Čtete stránku, která se věnuje otázkám cvičení. Při sledování výše uvedeného programu jsem si uvědomil, že obdobná situace dnes nastává v oblasti fitness a wellness. I zde se objevují zlatokopové, kteří nehledí doprava a doleva, kteří hledají bezostyšně slabá místa potencionálního klienta a bez milosti na ně útočí. Jaké klienty potřebují tito lidé získat? Jedince s nízkou úrovní zdatnosti, obézní, tělesně oslabené, ženy se zájmem o zlepšení postavy a muže se zájmem o zvýšení množství svalstva. A pro každou z těchto skupin se musí vymyslet hesla a sliby, na které je možné nalákat co nejvíce zájemců. A na těch co nejvíce vydělat. O peníze jde přece vždy až na prvním místě!

Můžeme si jako vzor vzít obézní. V tom případě zní otázka takto: "Co chtějí slyšet obézní". A nejpravděpodobnější odpovědí je: "Zhubnete snadno, bez cvičení a diet, díky našemu přípravku "bla bla bla". Další pěknou větu jsem nedávno zahlédl na ohromném plakátu na stěně jednoho domu: "Dnes se krása rodí nejen z mořské pěny ....". Plakát doporučuje okamžité řešení problému s tvarem těla - estetickou operaci. Máte moc tuku? Odpovědí na vaše problémy je liposukce! Žádné čekání, cvičení, pocení. Přijdete a další den odejdete s ideální postavou!

Obézní též slyší na věty "stačí mírně snížit příjem potravy", "musíte provádět hlavně aerobní cvičení", "v našem kurzu zhubnete za týden o pět, deset, patnáct kilogramů". Rozdíl je jen v drzosti a neznalosti fysiologických zákonů tvůrce dané věty. A v zaměření na cílovou skupinu. Čím hloupější klienty chce získat, tím větší bulíky jim může věšet na nos.

Napadá mne věta, kterou pronesl v rozhlase jeden z hostů jistého pořadu o vzdělávání. "Lidé chtějí být vzdělaní, ale byli by nejraději, kdyby se to dalo zvládnout ze středy na čtvrtek. Jakmile po nich chcete dlouhodobější nasazení, ztrácí zájem. Pokud někomu slíbíte, že cíle dosáhne rychle a bezpracně, získáte jej snadněji, než když mu sdělíte prostou pravdu". A pro většinu obézních tato pravda zní: "Pokud přívod energie překračuje její výdej, energie se v těle ukládá ve formě zásobního tuku". Voda teče z kopce a ne do kopce. Tečka.

Lidé chtějí slyšet: "Máme pro vás řešení. Toto řešení je rychlé, snadné, pohodlné a trvalé. Nevyžaduje od vás příliš námahy, důležitý je náš výrobek, náš postup. Ověřeno, tisíce děkovných dopisů". Na tuto trapně prostou lež se každoročně nachytají tisíce nových zájemců o zvýšení zdatnosti a zlepšení tvaru těla.

Podvodníci rádi inovují název svých aktivit. Například dnes je nejmódnější nazývat cvičení "bodystyling". Obsah je totožný s tím, co je sice neúčinné, ale na čem chytráci dobře vydělávají již dlouhá léta. Jen se změní fasáda a je tu nová vlna zájemců. Mezi nimi i mnoho těch, kteří se již spálili, a nejednou u stejných podnikavců.

Jaká je pravda? Neexistuje jeden nejvhodnější typ cvičení, neexistuje jeden ideální postup, který může prospět všem na zeměkouli. Zátěž musí být z hlediska kvality i kvantity individualizována. Stejně jako neexistuje jeden ideální a pro celý národ vhodný typ obutí nebo oblečení. A vůbec již neexistuje příjemné zlepšování. Má-li mít cvičení nefalšovaný fysiologický dopad (například vést k nárůstu svalů, snížení množství tuku, zvýšení aerobní výkonnosti atd.) nemůže být příjemné. Tělo přistupuje k adaptačním mechanismům pouze v situaci, kdy dojde k překročení jeho okamžité kapacity. Kdy vnímá z vnějšího prostředí nefalšovaný tlak. A to je vždy do jisté míry nepříjemné. Ať je již tlak prostředí jakýkoli. Studená voda, nezvyklá námaha pro dané svaly.

Jak vidíte, je značný rozdíl mezi tím, co chtějí lidé slyšet a co je pravda. Asi i proto se v posledních desetiletích lavinovitě zvyšuje počet osob s nadváhou a především extrémně obézních, proto strmě stoupá výskyt diabetu a dalších poruch metabolismu. Proto umírá každoročně více lidí na chronické neinfekční choroby. Vinou naivity zájemců o cvičení a lží kšeftařů, kteří poznali, že na hloupě naivní snaze člověka o bezpracné a pohodlné zvýšení zdatnosti se dá snadno a spolehlivě vydělat. Že lhát lidem neznalým a naivním je sice nečestný, ale zato velmi bezpečný a dokonce legální způsob obohacování.

Jak se na takové jednání a chování podnikavců dívat? Jde jen o mazané podnikání v rámci zákona? Domníváme se, že tomu tak není. Jako příklad mohou sloužit informace o fluktuaci hmotnosti. Vědecké výzkumy jednoznačně prokázaly, že osoby, u kterých dochází k výrazným poklesům a následným vzestupům tělesné hmotnosti (diety a následný návrat k původní nebo i vyšší váze) výrazně zvyšují pravděpodobnost vzniku závažných zdravotních potíží nebo i smrti. Pokud tedy někdo vědomě vydělává na planých, nerealizovatelných slibech (typu "voda teče do kopce", "zhubnete o pět kilo za týden") a přiláká naivní klienty na akci, při níž sice dojde k poklesu hmotnosti, ale ta je následována opětným tloustnutím, podílí se vědomě na předčasné smrti nebo vyšší nemocnosti a tedy na utrpení těchto klientů. Bohatne bezostyšně na lidském utrpení. Pro takové chování se v běžné mluvě používá termín "hyenismus".

Stejně, jako výše zmínění hudebníci, přemýšlí i někteří lidé v oblasti fitness. Hledají to, co chtějí lidé slyšet, a absolutně je nezajímá, co může lidem bezpečně prospět. Jde jim o prachy, bez skrupulí, bez zbytečných citů. Oběťmi těchto hyen se stávají hlavně naivní lidé, kteří se domnívají, že to, co zanedbávali celá desetiletí, se dá pohodlně a bezpracně napravit jedním týdnem příjemného cvičení, zázračnou náplastí nebo polykáním růžových prášků.

I my na naší stránce oslovujeme obézní, oslabené či málo zdatné a říkáme jim, že je nutné se o svoji zdatnost, výkonnost a kvalitu života vědomě starat, něco aktivně dělat. Jenže jim nic nenalháváme, naopak otevřeně říkáme, že zásadní změna zdatnosti není procházka růžovou zahradou, že vyžaduje dlouhodobější úsilí, důslednost a jisté nepohodlí. Ale to nezní moc lákavě, do namáhavého řešení se nikomu moc nechce. Řešení se odkládá a nakonec se podlehne slibům přivolávačů deště. Parazitům na oblasti fitness a wellness. Peníze se nedostanou k odborníkům, ale k podvodníkům. Ti pak mají na reklamu, díky níž nalákají další pohodlné, naivní klienty.

Za pár let se zbohatlíci na lidské bolesti a smrti budou bezstarostně a drze smát z televizních obrazovek a budou říkat: "Šlo nám hlavně o prachy. Přemýšleli jsme o tom, co chtějí lidé slyšet, co je přiměje koupit naše produkty, přijet na naše akce. Bylo nám jedno, co prodáváme, na prvním místě byl boj o prachy". Jenže výsledkem této činnosti nebude jen nahluchlá generace, ale generace diabetiků, kardiaků, sarkopeniků a osteoporotiků.

Pokud jste i vy naivní, pokud i vy hledáte především snadná a pohodlná řešení problémů s postavou či nadměrný množstvím tuku, pokud i vy nedokážete rozpoznat podvodné sliby od reálných možností, budete nepochybně členy této generace.

Předtím, než se rozhodnete pro nějakou formu cvičení nebo obecněji zásahu do úrovně zdatnosti a zdraví, uvažujte. Protože jinak můžete přijít nejen o peníze, ale i o zdatnost, zdraví a dokonce i o život.

.....................................................................................................................................................................................................................................

UPOZORNĚNÍ: Tato informace není zamýšlená jako náhrada za odbornou péči. Před zahájením cvičebního programu nebo před zásahem do stravovacího režimu se vždy poraďte s odborníkem.

Copyright © 2009 PaedDr. Vladimír Kolouch, Ph.D.

Všechna práva rezervována. Rozšiřování nebo rozmnožování tohoto článku nebo jeho částí jakoukoli formou – ať již mechanickou či jinou, v současnosti známou nebo v budoucnosti vyvinutou, včetně xerokopií, fotokopií, zaznamenávání a přenášení na počítačích či v počítačových sítích – je bez písemného schválení autora zakázáno.

Mohlo by vás zajímat


Čím jste starší, tím významnější je pro vás posilování!

Herci, zpěváci, režiséři a další komedianti chtějí vydělávat. Automobilky chtějí vydělávat. Producenti potravin a supermarkety chtějí vydělávat. Všichni dohromady vytváří současné obesogenní prostředí. Proto...
více...
Čím jste starší, tím významnější je pro vás posilování!

Postava

Někdy v sedmdesátých letech jsem si koupil knihu autora Richarda Gordona "Doctor at sea". Je to odlehčené čtení o problémech života mladého britského lékaře. Knihy autora (Doktor v domě, Doktor na moři atd.) byly později...
více...
Postava

Trenér pro každého. Posilování.

Vydavatel: Český ústřední výbor ČSTV a Česká státní pojišťovna prostřednictvím podniku ČO ČSTV Sportpropag Praha 1984. Text: Vladimír Kolouch Metodické kresby: Alexandr Ulma Jedna z prvních publikací, které...
více...
Trenér pro každého. Posilování.